• انتشار: 1402/03/06 - 09:28
  • تعداد بازدید: 282
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کارگروه فنی احصاء مسایل ماده 11 آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت

کارگروه فنی احصاء مسایل ماده 11 آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به منظور گنجاندن در محتوای آموزشی کتب درسی دانش آموزان عادی

به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، جناب آقای دکتر برقی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد خجسته امام مهربانی امام رضا(ع) در خصوص قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و آیین نامه اجرایی آن، اهمیت کتاب درسی و نقش بنیادین آموزش و پرورش در فرهنگ سازی مطالبی را ارایه نمودند و اذعان داشتند معلولیت پدیده ای غیر منتظره، پایا، منحصر به فرد و در عین حال جامعه شمول بوده و به منظور باز توانی و بهبود روحیه پذیرش وضعیت فرد مبتلا، نیازمند مساعدت های تکنیکی و ماهرانه است. غیر منتظره است، بدین مفهوم که در هر زمانی ممکن است برای هرکسی در زندگی اتفاق بیفتد پایا است یعنی اینکه در صورت بروز معلولیت به احتمال زیاد تا پایان عمر با فرد باقی می ماند. منحصر به فرد بودن تاکید بر تفاوتهای فردی بارز در معلولین دارد و هر فرد معلولی از نظر نوع و شدت معلولیت نیازهای مختلف با دیگر معلولین دارد و جامعه شمول است یعنی اینکه نه تنها فرد معلول و خانواده بلکه جامعه نیز درگیر موضوع معلولیت می شود و همه این موارد باعث می شود که باید خدمات تخصصی و آموزشی و توانبخشی را به صورت ویژه و متناسب با نیاز هر فرد معلول در اختیار او قرار داد. این خدمات حتما باید فنی و به صورت ماهرانه ارایه شود. بنابراین ضرورت و فرهنگ سازی محتوای آموزشی با توجه به ویژگی های افراد معلول در دبیرخانه پیگیری شود. این امر طبق ماده 3 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ماده 11 آیین نامه اجرایی آن می باشد. که وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش مکلفند اقداماتی را انجام دهند.

سپس اعضای کارگروه فنی انتظارات خود و جامعه معلولین را مطرح نمودند که مهمترین آنها عبارت است:

  • استفاده نمودن از صاحب نظران دارای معلولیت درتمامی مراحل تالیف کتب درسی
  •  فرهنگ سازی حقوق افراد دارای معلولیت در تمامی دوره های تحصیلی به منظور تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به معلولین
  • دبیر ستاد پیگیری و مناسب سازی پیرامون محورهای مورد نظر کارگروه، تعداد جلسات برگزار شده در وزارت علوم و نتایج آن مطالبی را بیان کردند.
  • برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان در خصوص نحوه تعامل با معلولین
  • استفاده نمودن از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به منظور آموزش  دانشجومعلمان در خصوص نحوه تعامل با معلولین
  •  ارایه توانمندی علمی ، اختراع ، اکتشاف معلولین در محتوای کتب درسی
  • استفاده از شرکتهای دانش بنیان در رفع نیازهای معلولین خصوصا مباحث مناسب سازی و دسترس پذیری مثال استفاده از هوش مصنوعی

در پایان آقای دکتر بدیعی مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی اظهار داشتند ما معلولیت را محدودیت نمی دانیم و می توان خواسته های جامعه معلولین را به دو طریق آموزش مستقیم و آموزش غیر مستقیم ارایه دهیم .  در برخی از رشته ها و کتب درسی محتوا در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت گنجانده شده است.  سازمان پژوهش برنامه ریزی درسی در حال تدوین بسته های آموزشی برای کتب درسی می باشد وآمادگی دارد چنانچه انجمن ها و تشکل های معلولین محتوا مناسب را ارایه دهند به صورت رمزینه در کتب درسی دانش آموزان قرار دهد. 

  • گروه خبری : اخبار معاونت آموزش پرورش و تربیت بدنی
  • کد خبر : 6935
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید