• انتشار: 1402/11/04 - 07:16
  • تعداد بازدید: 77
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

راهکارهای حمایت از تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه بررسی شد.

همزمان با هشتمین روز از برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی «نشست تخصصی بررسی لزوم طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی برای کودکان با نیازهای ویژه، با حضور کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و تولیدکنندگان اسباب بازی برگزار شد.

به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری بیان کرد: بچه‌ها بیش از اینکه دنبال لذت باشند دنبال معنا و در درونشان در جستجوی معنا هستند. بچه‌های با نیازهای ویژه در ابزار یا واسطه‌هایی که باید این معنا را درک کند دچار اختلال هستند.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در کودکی مهمترین موضوع برای ما تعلیم و تربیت است. ابزار شناخت کودکان را فعال کنیم تا درک درستی از محیط اطراف خود داشته باشند و خانواده کمک کند بچه‌ها ضعف شناختی خود را تقویت کنند.

فلاح ادامه داد: این موضوع نیاز به کار پایه‌ای و اساسی دارد و باید ترویج نشست­های گفتمانی در خصوص تولید اسباب­بازی متناسب با کودکان با نیازهای ویژه را در این حوزه افزایش دهیم.

سپس لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ضمن خوشامدگویی به کودکان دارای نیازهای ویژه و والدین‌شان بیان کرد: این نشست با محوریت کانون پرورش فکری و ابزارها و فضاهایی که این کودکان نیاز دارند طراحی شده است.

وی افزود: کانون پرورش فکری از سال‌ها قبل در مراکز فراگیر خود توجه به نیازهای کودکان دارای نیازهای ویژه را شروع کرد و امیدواریم این جریان ادامه‌دار باشد.

همچنین مسعود حسنلو دبیر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: در معاونت علمی اکوسیستم برای رشد صنعت اسباب‌بازی وجود دارد که از رویکردهای آن توجه به کودکان دارای نیازهای ویژه است. این کودکان بیشتر به بازی نیاز دارند.

وی ادامه داد: با همکاری کانون پرورش فکری، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و فعالان این حوزه می‌شود قدمی برای این عزیزان برداشت.

مسعود حسنلو در پایان گفت: پرداختن به این حوزه، نیازمند حمایت است تا بتوانیم برای زندگی شادتر این بچه‌ها قدمی برداریم.

پروین قربانیان مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز ضمن معرفی گروه­های مختلف معلولیت تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح فعالیت­ های آموزشی و پرورشی ویژه آن­ها پرداخت.

قربانیان اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری برای ما اصل است و معلمان، از همه شرایط برای کیفیت بخشی به فرایند یاددهی- یادگیری، استفاده می‌نمایند.

مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه باید در فرآیند آموزش از بازی کمک بگیریم ادامه داد: یادگیری فقط توسط معلم و در فضای کلاس اتفاق نمی­­افتد رویکرد ما این است که می‌شود در هر موقعیتی، یادگیری اتفاق بیافتد. از این رو استفاده از بازی در فرایند آموزش، بسیار مهم است. کودکان از طریق بازی می‌توانند یادگیری پایدارتری داشته باشند. بازی یک فعالیت لذت بخش و سازنده برای دانش‌آموزان است که می‌توانند از طریق آن، دنیای آینده‌ را تمرین نمایند. وی با تاکید بر دوره پیش دبستان و ابتدایی در آموزش و پرورش استثنایی، افزود: اسباب بازی می‌تواند برای معلمان، ابزار آموزشی تلقی شود و ابزار و تجهیزات آموزشی، باید متناسب با ویژگی‌های کودکان و دانش‌آموزان بانیازهای ویژه، طراحی و تولید شود.  وی در ادامه گفت: تفاهم‌نامه‌ای با کانون پرورش فکری امضا شده است تا با هدف افزایش تعاملات بین این دو حوزه، در زمینه شناسایی و رشد و پرورش استعدادهای هنری، ادبی و فرهنگی دانش‌آموزان، فعالیت  نماییم.

در ادامه رضایی، رشنو، آخوندی و کامیاب نژاد از کارشناسان آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان نکته‌هایی درباره ویژگی‌های کودکان با نیازهای ویژه و اهمیت بازی در توان­بخشی شناختی، کارکردهای اجرایی، افزایش توجه و تمرکز، خودیاری، استقلال و بازداری رفتاری پرداختند.

نشست «بررسی لزوم طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی برای کودکان با نیازهای ویژه» با حضور جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، کارشناسان و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش کشور کودکان صبح روز چهارشنبه 4 بهمن 1402 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت آموزش پرورش و تربیت بدنی
  • کد خبر : 8462
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید