در راستای کیفیت بخشی به فعالیت های بدنی دانشآموزان استثنایی، جلسه هماندیشی بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و فدراسیون ورزش های جانبازان و توانیابان برگزار شد.
در نشست مشترک مسئولین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و فدراسیون و فدراسیون ورزشهای جانبازان و توانیابان مطرح شد: دکتر الماسی: دانش آموزان استثنایی از طریق ورزش می توانند به خود اتکایی و خود ارزشمندی برسند
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در راستای سیاست جذب مشارکت های حداکثری درون و برون سازمانی و با هدف ایجاد هم افزایی میان ظرفیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی و فدراسیون ورزش های جانبازان و توانیابان در جهت توسعۀ ورزش دانشآموزان بانیازهای ویژه، جلسهای با حضور دکتر الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر برقی معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی، دکتر مهردادی مشاور رئیس، دکتر قربانیان مدیر پرورشی و تربیت بدنی، دکتر شاه بختی رئیس اداره حراست، توکل رئیس گروه پرورشی و تربیت بدنی سازمان و دکتر کوهپایه زاده رئیس فدراسیون، دکتر نصیری نایب رئیس، سید باقری و سروری مشاورین رئیس فدراسیون و دکتر واعظ موسوی رئیس انجمن ورزش کم توانان ذهنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
در این جلسه، دکتر الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: صمیمانه موفقیت های کسب شده در پارالمپیک پاریس را که باعث شادی دل مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران شد تبریک عرض می کنم. این افتخار آفرینیها نشان از مدیریت و هدایت خوب کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون دارد. امیدوارم در مسابقات آینده نیز شاهد درخشش ورزشکاران کشورمان باشیم.
وی ادامه داد: ما ورزش را موقعیت تربیتی و فرصتی برای تربیت و رشد در نظر گرفتیم. دانش آموزان استثنایی از طریق ورزش می توانند به خود اتکایی و خود ارزشمندی برسند، به همین جهت، تقویت فعالیتهای ورزشی در اولویت برنامه های سازمان قرار دارد. شادی و اشتیاق خانواده ها برای حضور فرزندانشان در مسابقات ورزشی برای ما انگیزه و انرژی بخش است و در مسابقات مختلف و نشان دادن توانمندیهای دانشآموزان، شاهد کاهش رنج خانواده ها بودیم که بسیار برای ما ارزشمند است. ایشان افزود: تلاش و موفقیت دانشآموزان استثنایی برای جامعه الگو و الهام بخش است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در پایان گفت: برای توسعه و رشد ورزش این دانشآموزان می بایست کارگروهی با حضور نمایندگان این سازمان و فدراسیون تشکیل شود تا در اسرع وقت با برنامه ریزی مناسب به سمت رشد ورزش این گروه از دانشآموزان گام برداریم.
در ادامه این جلسه دکتر کوهپایه زاده بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی به عنوان یکی از شرکای راهبردی ما بوده و من موفقیت هایی که کاروان فرزندان ایران در پارالمپیک پاریس را کسب کرد به شما و همکارانتان تبریک عرض می کنم. پایه حضور ورزشکاران ما از مدارس آغاز می شود و ما برای رسیدن به موفقیت در ورزش همگانی و قهرمانی با شما هم سو هستیم.
وی ادامه داد: هدف ما اجرایی کردن اقدامات مشترک است تا بتوانیم بخش بیشتری از دانش آموزان استثنایی را وارد دنیای ورزش کنیم. ورزش همگانی بسار خوب و ارزشمند است اما باید تلاش کنیم در بعد ورزش قهرمانی نیز شاهد حضور ورزشکاران کم توان ذهنی هم باشیم.
رئیس فدراسیون افزود: 3 رویداد بزرگ را در پیش داریم که ورزشکاران کم توان ذهنی ما می توانند در این مسابقات شرکت کنند. بازی های پاراآسیایی 2026 ژاپن، مسابقات ویرتوس 2027 مصر و بازی های پارالمپیک 2028 لس آنجلس فرصت هایی هستند تا ورزشکاران کم توان ذهنی ما نیز بتوانند حضور موفقی در این میادین داشته باشند.
دکتر کوهپایه زاده عنوان کرد: باید در این مسیر هدفمند گام برداریم و با برنامه ریزی، استعدادیابی و نخبه گزینی بتوانیم ورزشکاران مستعد را شناسایی و وارد تیم ملی نماییم. البته در این مسیر می بایست وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون، سازمان بهزیستی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دیگر نهادهایی که در این زمینه دارای مسئولیت اجتماعی هستند حمایت لازم را داشته باشند تا جریان قدرتمند را در بخش ورزش کم توانان ذهنی راه اندازی کنیم.
رئیس فدراسیون در پایان گفت: هدف تنها حضور در مسابقات و مدال آوری نیست اما باید در کنار ورزش همگانی فرصتی برای حضور ورزشکاران این حوزه در میدان های بزرگ مسابقات را فراهم کنیم.
دکتر برقی، معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی یکی از نکات و اولویتهای اساسی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بحث ورزش و تربیت بدنی دانست و کیفت بخشی به برنامه های تربیت بدنی را از جمله برنامه های مورد توجه سازمان دانست. ایشان با اشاره به حضور بیش از 30 هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و ورزشی از سطح مدرسه تا کشور در سال گذشته نیازهای دانش آموزان استثنایی را گسترده خواند. ایشان ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به فعالیت های تربیت بدنی و ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ابراز امیدواری کرد با مشارکت و بهره گیری از ظرفیت های موجود و جذب مشارکت های حداکثری و مشارکت با فدراسیون، بستری برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به دانش آموزان استثنایی فراهم گردد.
در پایان مقرر گردید کارگروهی با حضور نمایندگان هر دو طرف تشکیل و با احصاء محورهای همکاری برای بهره مندی از ظرفیت های موجود دو دستگاه در توسعه ورزش این دانش آموزان اقدام شود.
نظر دهید