• انتشار: 1400/08/11 - 10:15
  • تعداد بازدید: 916
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی

جزئیات حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شرایط حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور این خصوص اظهار کرد: بخشنامه‌ای در اواخر شهریورماه سال جاری با عنوان الگوی فعالیت در مدارس استثنایی را به همه استان‌ها ارسال کردیم علاوه بر بخشنامه بازگشایی مدارس عادی کشور  دستورالعمل‌های دیگری برای دانش آموزان استثنایی متناسب با شرایط و ویژگی خاص آن‌ها تدوین و ابلاغ شد.

او افزود: طبق آمار‌ها حدود ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص و ۷۰ هزار نفر هم به صورت تلفیقی فراگیر داریم درواقع ۱۵۰ هزارنفر دانش آموز استثنایی در گروه‌های ناشنوا، نابینا، جسمی حرکتی، چندمعلولیتی، کم توان ذهنی و مکشلات یادگیری و رفتاری در کل کشور وجود دارد که به آن‌ها خدمات می‌دهیم درباره بازگشایی مدارس استنثنایی در مرحله اول سلامت دانش آموزان و معلمان برای ما بسیار مهم است در همین جهت تاکید شده واکسیناسیون نیرو‌های آموزشی، اداری، توانبخشی و حتی خدماتی و راننده‌های سرویس انجام شود.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: برای دروس کارگاهی هنرستان‌های استثنایی و دوره دوم متوسطه کار و دانش اعلام کردیم کلاس‌ها به صورت حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی برگزار شود در واقع میانگین تعداد دانش آموزان استثنایی در هر کلاس ۶ نفر و ظرفیت بیشتر مدارس کشور تا ۵۰ نفر است؛ بنابراین اعلام شده از مهرماه بازگشایی مدارس استثنایی تا ۵۰ نفر دانش آموز با رعایت دستورالعمل ها، نظر شورای مدرسه و تایید اداراه استثنایی استان انجام شود که حدود ۵۰ درصد مدارس استثنایی کشور به صورت حضوری برقرار است.

هداوند مطرح کرد: به عنوان مثال برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی و کم توان ذهنی، هر کلاس باید با ظرفیت ۶ نفر برگزار شود و در صورت بیشتر بودن دانش آموزان؛ باید به دو نوبت برای حضور در کلاس تقسیم بندی شوند. همچنین ظرفیت حضور در کلاس برای دانش آموزان اوتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی ۳ نفر است در صورت بیشتر بودن تعداد دانش آموزان اوتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی؛ کلاس حتما باید به دو گروه تقسیم بندی شود این گروه از دانش آموزان به دلیل شرایط خاص توان نگهداری مداوم ماسک یا فاصله فیزیکی را ندارند؛ بنابراین نباید ظرفیت حضور این دانش آموزان در کلاس بیش از ۳ نفر باشد.

۷۰ درصد دانش آموزان استثنایی کشور و ۹۵ درصد معلمان آن ها واکسینه شدند

او افزود: مدارس استثنایی کشور با ظرفیت بالای ۵۰ نفرباید نوبت بندی شوند و همچنین اگر دانش آموزی بیماری زمینه‌ای یا خاص دارد؛ با نظر شورای مدرسه نیاز به حضور در کلاس ندارد البته در صورتی که یک استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت، مدارس استثنایی استان به صورت غیر حضوری خواهد شد بیش از ۷۹۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که آموزش حضوری و بازتوانی به صورت انفرادی برای آن‌ها اجرا می‌شود همچنین زمان کلاس‌ها باید از پیش دبستانی تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه، چهارم تا ششم ابتدایی ۳۵ دقیقه و دوره‌های متوسطه وبالاتر تا ۴۵ دقیقه باشد موارد ذکرشده دستورالعمل‌هایی هستند که پیش بینی کردیم برای بازگشایی مدارس استثنایی صورت بگیرد تا دانش آموزان و معلمان با مشکل خاصی رو به رو نشوند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره واکسیناسیون دانش آموزان استثنایی و معلمان آن‌ها تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در اولویت واکسیناسیون بودند که حدود ۷۰ درصد از این دانش آموزان واکسن تزریق کرده اند و در حال تکمیل شدن است همچنین ۹۵ درصد معلمان مدارس استثنایی کشور واکسیناسیون خود را انجام داده اند. البته در استان‌هایی مانند خوزستان پایگاه واکسیناسیون خاص برای دانش آموزان استثنایی برپا شده تا با آسیب پذیری بیشتری رو به رو نشوند.

هداوند در پایان تصریح کرد: واکسیناسیون دانش آموزان استثنایی با رضایت والدین آن‌ها انجام می‌شود. از طرفی کمیته استاندارد سازی محتوا در سازمان استثنایی کشور، ۸ هزار محتوای آموزشی استاندارد و ۲ هزار محتوا در گروه توانبخشی و مشاوره برای این دانش آموزان در شبکه شاد فراهم کرده است تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

  • گروه خبری : اخبار اسلایدر,اخبار معاونت آموزش پرورش و تربیت بدنی
  • کد خبر : 5330
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید