برگزاری کارگاه آموزش کودکان با نیازهای ویژه با مشارکت دفتر منطقه ای یونیسف و کمسیون ملی یونسکو
كارگاه آموزشي 3 روزه آموزش كودكان با نيازهاي ويژه توسط مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور با مشاركت دفتر منطقه اي يونيسف، كميسيون ملي يونسكو و معاونت آموزش ابتدايي برگزار گردید.
اين كارگاه سه روزه از پنجم تا هفتم شهريور ۱۳۹۷ با همكاري مشترك كميسيون ملي يونسكو، دفتر يونيسف در ايران و بامديريت مركز اموربين الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش، در باشگاه فرهنگيان تهران در حال برگزاري است. در مراسم افتتاحيه اين كارگاه دكتر كريمي، قائم مقام وزير و رئيس مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور هم با اشاره به اين موضوع كه وزارت آموزش و پرورش بر مبناي سند تحول بنيادين، وظيفه رصد آخرين تجربيات بين المللي را دارد، گفت: ما بايد در جهت تبادل تجربيات با نظام هاي آموزشي مختلف دنيا پيوسته در حال همكاري و تبادل نظر باشيم. از اين جهت ما همواره در قالب پرژوه هاي مشترك با سازمان هاي بين المللي، دفاتر منطقه اي در تهران نظير يونسكو، آيسسكو، يونيسف و ديگر نهادهاي سازمان ملل، همكاري مي كنيم.
وي تاكيد كرد: برگزاري اين دست كارگاه ها، دستاوردهاي خوبي را در حوزه آموزش در عرصه بين المللي براي ما به ارمغان مي آورد و متقابلا دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران را نيز در اين زمينه به دنيا معرفي مي كند.
در ادامه دكتر حجت الله ايوبي، دبيركل كميسيون ملي يونسكو- ايران با تاكيد بر اين موضوع كه ايران در امر آموزش و آموزش فراگير تجربيات خوبي در عرصه بين المللي دارد، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران در فراگير شدن علوم در رشته هاي مختلف، تجارب ارزشمند و حرف هاي گفتني فراواني دارد و ما اميدواريم كه اين كارگاه با رويكرد انتقال و تبادل دانش و تجربه در زمينه آموزش فراگير بتواند راهگشاي مشكلات پيش روي كودكان با نيازهاي ويژه، خانواده ها و معلمان اين عزيزان باشد.
دبيركل كميسيون ملي يونسكو- ايران، با اشاره به اين موضوع كه بايد فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي را در اين حوزه به خدمت بگيريم، افزود: علاوه بر بهره گيري از اين فناوري ها ما حتي مي توانيم از ظرفيت هنر نيز براي ارتقا آموزش فراگير استفاده كنيم؛ چراكه ايران در رشته هاي گوناگون، مهد هنر و فرهنگ است و آموزش از مهم ترين اهداف در فرهنگ و هنر و تمدن ايراني و در دين مبين اسلام است.ايوبي ادامه داد: همچنين ما جزو معدود فرهنگ هايي هستيم كه آداب المتعلمين داريم و به آداب تعليم و تربيت، آموزش و چگونگي برخورد با معلم، دانش آموز، دانشجو، طلبه و…پرداخته ايم.
دكتر مريم سلطان زاده، سرپرست دفتر منطقه اي يونسكو در تهران، از آموزش فراگير به عنوان يكي از مؤلفه هاي كليدي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ياد كرد و اذعان داشت: يكي از اهداف اساسي اين سند، گسترش و تعميم همه جانبه عدالت آموزشي و تربيتي است. سلطان زاده ادامه داد: بر مبناي اين سند و در ذيل چشم انداز ۱۴۰۴، مدرسه به عنوان كانون عرضه خدمات در حوزه تعليم و تربيت بايد ظرفيت پذيرش تفاوت هاي فردي، كشف و هدايت استعدادهاي متنوع فطري و پاسخ گويي به نيازها و علائق دانش آموزان در راستاي مصالح و چارچوب نظام اسلامي را داشته باشد. وي افزود: در همين راستا و بر اساس تعريف يونسكو، آموزش فراگير، فرآيند پاسخ گويي و پرداختن به نيازهاي متنوع تمام يادگيرندگان از طريق افزايش مشاركت در يادگيري و كاهش محروميت از آموزش و محدوديت در آموزش است.
در ادامه مراسم افتتاحيه، دكتر ويل پاركس، رئيس دفتر يونيسف با اشاره به اين موضوع كه كودكان با نيازهاي ويژه كودكاني هستند كه با اشكال مختلفي از تبعيض در جامعه مواجه اند، گفت: اين نوع از برخوردها سبب كناره گيري اين كودكان از جامعه و مدرسه مي شود؛ در حالي كه اين كودكان از توان و پتانسيل بالايي براي مشاركت در جامعه و كمك به توسعه آن برخوردار هستند.
وي افزود: آموزش باكيفيت در جامعه به افراد با نيازهاي ويژه كمك مي كند تا بتوانند به عنوان شهرونداني مؤثر وارد جامعه شده و نگاه هاي تبعيض آميزي كه نسبت به آنها وجود دارد از بين رفته و اين كودكان نيز آزادانه در مشاركت هاي اجتماعي، فعاليت داشته باشند.
دكتر رضوان حكيم زاده، معاون آموزش ابتدايي، توجه به افراد با نيازهاي ويژه را كه از جوهره انساني والايي برخوردار هستند، ثمره انديشه هاي بلند و افكاري درست دانست و گفت: تغيير نگرش نسبت به اين افراد و تعامل درست با آنها از مهم ترين اهداف برپايي چنين كارگاهي است كه مي توان از رهگذر اين فرصت ارزشمند، چالش ها و خلأهايي را كه در اين خصوص در نظام آموزشي ما وجود دارد، مرتفع و به نتايج مطلوبي دست پيدا كرد.
دكتر مجيد قدمي، رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور نيز به عنوان آخرين سخنران بخش افتتاحيه اين كارگاه ضمن تاكيد بر اين مورد كه با اجراي طرح سنجش در كشور تمام ورودي هايي كه ۶ سال تمام دارند، مورد ارزيابي قرار مي گيرند تا شناسايي كودكان با نيازهاي ويژه به درستي صورت پذيرد، خاطرنشان كرد: اين ارزيابي هاي پزشكي و آموزشي در اختيار مدارس قرار داده مي شود تا مدارس نيز بر اساس اين داده ها بتوانند هدايت آموزشي بهينه و درستي را انجام دهند.
قدمي ادامه داد: رويكرد ما در آموزش فراگير اين است كه معلوليت، مشكل فرد نيست بلكه مشكل جامعه است و مدرسه نيز به عنوان نمادي از جامعه اين كودكان توانمند را بايد در كنار ديگر كودكان قرار داده و آموزش دهد؛ از اين رو ما بايد انعطاف را در همه ابعاد درنظر گرفته و در مناسب سازي محيط و و در تربيت نيروي انساني بيش از پيش تلاش كنيم.
او همچنين به واحدهاي آموزش تلفيقي در دانشگاه فرهنگيان هم اشاره كرد و گفت: اين دوره هاي آموزشي براي تمامي دانشجويان معلمي در مقطع ابتدايي در نظرگرفته شده است تا از اين رهگذر بتوانند در برخورد با اين كودكان مهارت آموزي كنند و به تبع آن ما شاهد تعامل بهتر جامعه با اين كودكان باشيم.