ایجاد اتاق های تربیت بدنی به عنوان یکی از برنامه های تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شتاب گرفت
نشست تخصصی به منظور ایجاد و توسعه اتاق های درس تربیت بدنی با حضور معاونین ادارات استثنایی، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی استان و مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس مجری طرح به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.
به گزارش معاونت آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی،نشست تخصصی توسعه اتاق های درس تربیت بدنی، با حضور معاونین، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها و مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس مجری طرح به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تربیت بدنی را عامل اساسی و موثر در توسعه فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانسته و اهمیت آن را از منظرهای اجتماعی، آموزشی و فردی در آموزش و پرورش استثنایی بیان نمود. ایشان از منظر اجتماعی تربیت بدنی را امری زیربنایی و عامل اساسی در توسعه فردی و اجتماعی دانست از منظر آموزشی تربیت بدنی را به عنوان مکمل آموزش و نوعی توانبخشی برای دانش آموزان استثنایی برشمرد.
وی افزود: فعالیت های بدنی، ابزاری برای رشد و پرورش انسان ها در جهت دستیابی به ابعادی از حیات طیبه است و با ورزش، دانش آموزان درک درستی از ظرفیت ها، نیازها، ویژگی ها و توانایی های خود بدست آورده و حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خودباوری و خوداتکایی در آنان تقویت میشود که در مورد کودکان استثنایی علاوه بر موارد فوق توسعه و بهبود مهارت های ادراکی – حرکتی و پایه، یکپارچگی حسی – حرکتی و ارتقاء سواد حرکتی را از دیگر ضرورت های اهمیت تربیت بدنی برشمرند.
برقی در ادامه گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از ساحت های ششگانه «تربیت بدنی و زیستی» میباشد که نقش اساسی در تحقق سایر ساحت ها داشته و همچنین در برنامه درس ملی نیز یکی از حوزه های یازده گانه یادگیری، حوزه" تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی" میباشد.
ایشان افزود: با توجه به موارد فوق و اهمیت آن، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در حوزه تربیت بدنی اقدامات، فعالیت ها و برنامه های متعددی از قبیل: کیفیت بخشی به فعالیت های تربیت بدنی، تدوین محتوای درس تربیت بدنی، راهنمای آموزش درس تربیت بدنی، نهضت آموزش معلمان تربیت بدنی در مدارس پذیرا، ایجاد و راه اندازی کانون های تربیتی و ورزشی، ایجاد و توسعه رشته های ورزشی جدید و همچنین استانداردسازی و توسعه فضاها و تجهیزات ورزشی و تربیت بدنی را مد نظر داشته و اجرا خواهد کرد.
برقی ضمن تشکر از زحمات کارشناسان و معلمان و مربیان تربیت بدنی گفت: اتاق های تربیت بدنی به عنوان یکی از برنامه های توسعه های و تحولی در سازمان مطرح است که درسال 99 ( 13 اتاق در 5 استان) سال 1400 (22 اتاق در 15 استان) تجهیز شده و در سال 1401 (36 اتاق در 22 استان) ایجاد و تجهیز میشود.
در ادامه جلسه، مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان ضمن اشاره به نحوۀ انتخاب استان ها و مدارس، برگزاری جلسه هماهنگی با کارشناسان ذیربط و مدیران مدارس مجری، طراحی مناسب با توجّه به رده سنی و گروه معلولیت دانش آموزان، آماده سازی و ایمن سازی فضا شامل: نصب کفپوش، دیوارکوب، پوشش رادیاتورها، درب و پنجره ها را به عنوان گام های اصلی جهت طراحی، ایجاد، تجهیز و بهره برداری اتاق های درس تربیت بدنی بر شمرد.
قربانیان پیشنهاداتی نیز در راستای اجرای بهتر برنامه ارائه نمود و از معاونین و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی خواست تا ضمن نظارت بر حسن انجام کار، درخصوص ایمن سازی فضا و تجهیزات اتاق درس تربیت بدنی برنامه ریزی نمایند.
در بخش بعدی این جلسه آقای دکتر حاجیزاده، مشاور دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش مسائل فنّی مورد نیاز در ایجاد و توسعۀ این اتاق ها را ارائه نمود. وی گفت: امید است با اجرای این برنامه، دانش آموزان استثنایی در فضایی آرام، مجهّز، ایمن و با نشاط به فعالیت های ورزشی بپردازند.
لازم به ذکر است که در آذرماه سال جاری، به منظور اجرای "برنامه ایجاد و راه اندازی اتاق های درس تربیت بدنی" اعتباری به میزان مبلغ 30/150/000/000 ریال به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ابلاغ شده است.
نظر دهید