رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان خبر داد:
توسعه ده رشته مهارتی در شاخه کار دانش خاص مدارس استثنایی کردستان
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان از توسعه رشته های مهارتی وحرفه ای در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص مدارس استثنایی استان به ده رشته خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان؛ طالب محمدی، با تأکید بر اهمیت توسعه رشته ای در متوسطه دوره دوم کار دانش خاص مدارس استثنایی استان اظهار کرد: افزایش مهارتهای زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، ارتقاء انگیزهی کار و فعالیت و نیز کسب مهارتهای شغلی دانشآموزان با تأکید بر توانبخشی حرفهای را از اهداف این دوره تحصیلی برشمرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در ده مدرسه متوسطه دوره دوم کار دانش خاص 8 شهرستان دهگلان، سقز، کامیاران، سنندج، قروه، بیجار، بانه ومریوان با هدف پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب حرفه آموزی، رشته های مهارتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده می شود.
وی کمک خدمات اداری، هنر زندگی در خانه،کمک قناد، کمک مشبک بر(درودگری)، کمک باغبان، کمک کار ساده خیاط، کمک خدمات امور اداری، تعمیرات کفش، کمک کار لوله کش و کمک قالی بافی را عناوین این رشته های مهارتی برشمرد.
محمدی با اشاره به آمار 124 نفری دانش آموز ان با نیازهای ویژه دختر وپسر که در دوره دوم متوسطه کار دانش خاص مدارس استثنایی استان تحصیل می کنند، اضافه کرد: هدف ومأموریت اصلی آموزش دانش آموزان استثنایی صرفاً تحصیل وطی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه هدف اصلی آموزش مهارت های زندگی وفراهم آوردن زمینه مناسب برای ورود آنها به زندگی است.
وی با بیان اینکه اساس آموزش و پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده است، بیان کرد: مهارت آموزی، استعدادیابی و تقویت مهارت های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش می تواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش آموزان باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یاد آور شد پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی و اداره خانواده خود را داشته باشد.
محمدی با تأکید براینکه حرفه آموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقاء سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تاثیر زیادی دارد، اضافه کرد: آموزش و پرورش باید دانشآموز را واجد مهارت کند و شایستگی و صلاحیتهای لازم برای حضور در بازار کار را به او بیاموزد.
وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت آموزی است، یادآور شد: خودباوری و خوداتکایی از محوری ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.
محمدی افزود: آموزش شغلی نه تنها منجر به تربیت دانش آموزانی خودکفا و اجتماعی میشود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد در مسیر رشد کشور و کارهای تولیدی مفید برای جامعه میانجامد.
نظر دهید