کارگاه آموزشی آموزگاران دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمینه روشهای تدریس همیارانه «یاددهی مهارت های زندگی در کلاس درس» برگزار شد.
پژوهشکده کودکان استثنایی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کارگاه آموزشی آموزگاران دانشآموزان با نیازهای ویژه در زمینه روش های تدریس همیارانه« یاددهی مهارتهای زندگی در کلاس درس» را با حضور 50 نفر از آموزگاران شهر تهران و شهرستان های استان تهران در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار کرد.
به گزارش معاونت برنامه ریزی آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی، در ابتدای این نشست، فرهبد رییس محترم پژوهشکده کودکان استثنایی در مورد اهداف و برنامههای این کارگاه گفت: آموزش و ارتقا مهارت معلمان در زمینه اجرای تکنیک های یادگیری همیارانه و تسهیل گفتگو و اشتراک تجربیات بین معلمان در زمینه اجرای تکنیک های مذکور در کلاس های دانشآموزان با نیازهای ویژه از اهداف این کارگاه است.
وی افزود: در همین راستا کارگروهی برای متناسب سازی روش های تدریس همیارانه با نیازها و اقتضائات ویژه گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی متشکل از تعدادی از آموزگاران، کارشناسان، متخصصان باتجربه و اساتید دانشگاه در حوزه دانش آموزان استثنایی تشکیل شد و بیش از50 جلسه برخط برای متناسب سازی 13 تکنیک برای روش تدریس و یادگیری همیارانه برای گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی برگزارشده است در این کارگاه اعضای کارگروه مذکور به عنوان مدرس فعالیت دارند.
در ادامه رضاییزاده عضو محترم هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص تاثیر تکنیک ها بر آموزش مهارت ها و روش های یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: این روش علاوه بر این که موضوعات درسی را در ذهن دانش آموزان تثبیت می کند، زمینه ای برای ارتقای مهارت های زندگی دانشآموزان فراهم میکند.
وی افزود: توانایی گفتگو کردن، استدلال کردن، اعتماد به نفس، خودباوری، مشارکت وکارگروهی، مدیریت کردن، ابراز وجود از جمله این اهداف است.
رضاییزاده در ادامه گفت: اجرای روش های یادگیری همیارانه در کلاسهای دانش آموزان با نیازهای ویژه، فرصت مغتنمی است که هم موضوعات درسی را به دانش آموزان یاد می دهد و هم آنها را برای کسب مهارت های زندگی توانمند میکند.
در این کارگاه معلمان شرکت کننده درکارگاه به پنج گروه تقسیم شده و توسط معلمان باتجربه ای که در زمینه کار با دانش آموزان باآسیب بینایی، با آسیب شنوایی، اختلال طیف اوتیسم، با کم توانی ذهنی، معلولیت های جسمی و حرکتی و چند معلولیتی دارای تجربیات ارزنده ای بودند، مورد آموزش عملی قرار گرفتند. در این آموزش های عملی، سیزده تکنیک یادگیری همیارانه که برای دانش آموزان با نیازهای ویژه قابل استفاده اند به صورت عملی اجرا و آموزش داده شدند. در این بخش، هفت نفر از معلمان و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مسئولیت اجرای تکنیک ها را بر عهده داشتند
خاتمه کارگاه، پنل پاسخگویی به سوالات، چالش و راهکارهای پیشنهادی برگزار شد.
نظر دهید