هوش مصنوعی در آیینه آموزش: تأکید بر همزیستی مسئولانه انسان و ماشین
در جلسه شورای علمی معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی، فرصتها و تهدیدهای این فناوری نوین بررسی قرار گرفت.
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، جلسه شورای علمی با محوریت «هوش مصنوعی، چالشها و فرصتها» و با حضور همکاران معاونت برگزار گردید.
این نشست تخصصی با سخنان آقای مطلبی آغاز شد. ایشان ضمن اشاره به سرعت تحولات فناورانه، بر ضرورت غیرقابل انکار استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی در نظام آموزشی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتقای کیفیت و کارایی تأکید کردند.
در ادامه، خانم کامیابنژاد به تشریح ابعاد مختلف کاربرد هوش مصنوعی در آموزش پرداختند و توضیح دادند که هوش مصنوعی از یک سو با ارائه قابلیتهایی نظیر شخصیسازی یادگیری در مقیاس وسیع، فرصتهای بینظیری را برای رشد فردی دانشآموزان فراهم میکند. از سوی دیگر، این فناوری با چالشهای احتمالی مانند: تعمیق نابرابری دیجیتال، خطر سوگیری الگوریتمی در محتوا و ارزیابیها، پتانسیل تضعیف تفکر انتقادی و خلاقیت و... همراه است. همچنین ایشان به ظرفیت هوش مصنوعی در بازطراحی برنامه درسی دانشآموزان استثنایی اشاره کردند.
در بخش بعد، خانم دکتر غفوری به معرفی پلتفرم MagicSchool.ai پرداختند و بخشهای مختلف این ابزار هوشمند از جمله تولید طرح درس، ساخت آزمونهای تعاملی و کمک به معلمان در مدیریت وظایف را به صورت کامل برای حاضرین تشریح کردند.
در انتها خانم دکتر فرهبد، معاون محترم، ضمن جمعبندی مباحث، هوش مصنوعی را به «شمشیر دولبهای» تشبیه کردند که استفاده مؤثر از آن نیازمند کسب سواد و دانش لازم است. ایشان تأکید کردند: «ما باید هوشمندانه اطلاعات را به هوش مصنوعی بدهیم، هوشمندانه اطلاعات بگیریم و هوشمندانه از آن استفاده کنیم.»
دکتر فرهبد لزوم توجه ویژه به حوزه آموزش استثنایی در بهکارگیری AI، ضرورت «اعتباریابی و راستیآزمایی» خروجیهای هوش مصنوعی و اهمیت «شخصیسازی آموزش» به کمک این فناوری را از نکات کلیدی دانستند.
نظر دهید