زبان اشاره، فرصت ها و اقدامات
استفاده از همه ابزار های آموزشی و کمک آموزشی برای آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی از جمله زبان اشاره در دستور کار سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور زبان اشاره را زبان ارتباطی ناشنوایان برای انتقال مفهوم دانست بیان نمود افراد دارای آسیب شنوایی شدید بهجای انتقال الگوهای صوتی از الگوهای اشاره کمک میگیرند. الگوهای اشاره، ترکیب همزمان سازگاری و حرکت دست، بازو و حالات صورت برای نشان دادن افکار گوینده هستند. استفاده از زبان اشاره در مدارس ناشنوایان با هدف برطرف کردن نیازهای ارتباطی آنان، اعتماد به نفس و علاقه به یادگیری را در میان آنها افزایش میدهد تا جایی که حتی علاقه به یادگیری زبان فارسی هم در آنها پیشرفت خواهد کرد.زبان اشاره فارسی، زبان کامل و کارآمدی است و بیش از سایر نظامهای ارتباطی در انتقال مفاهیم به ناشنوایان کارایی دارد. بنابراین استفاده از این زبان در آموزش می تواند در بالابردن کیفیت آموزش این عزیزان تاثیر گذار باشد. وی افزود از اقدامات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در این راستا:
- تدوین و تولید بسته آموزشی چند رسانهای واژگان کتاب فارسی پایه اول ابتدایی با بهره گیری از تصاویر زبان اشاره ( تعداد 1000 واژه و 13 شعر کتاب فارسی اول ابتدایی به صورت زبان اشاره فیلمبرداری و صدابرداری شده است و بعد از تدوین به صورت نرم افزار تهیه و توزیع می گردد).
- آموزش مدرسین کشوری زبان اشاره با همکاری سمنها در فاز یک ، برای 13 استان تامین مدرس انجام و مابقی استان ها در سال جاری اجرایی خواهد شد.
- برگزاری کارگاه آموزش زبان اشاره به معلمان مدارس ویژه (سطح مقدماتی) تاکنون در 11 استان به تعداد 114/389 نفر ساعت برگزار گردیده است.
- مناسب سازی کتب درسی نیز اقدامات این سازمان می باشد.