دکتر حسینی خبر داد:
رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با تشکل های فعال در حوزه افراد دارای طیف اتیسم از رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می شود، گفت: مهم ترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت ها است.
حسینی بیان اینکه براساس DSM-5 سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می شود، گفت: سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ حمایت زیاد و سطح ۳ حمایت بسیار زیاد است که آموزش وپرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲ دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می دهد و در سطح ۳ زیر پوشش بهزیستی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حدقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب سازی خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴ گروه تقسیم می شوند، گفت: ۲ هزار و ۷۹ دانش آموزان اتیسم، کم توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰ دانش آموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸ دانش آموز اتیسم دارای سایر معلولیت ها هستند و ۱۷۸ دانش آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانش آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانش آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانش آموز را تحت پوشش سازمان آموزش پرورش استثنایی قرار دارند.
حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان داشت: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش و پرورش استثنایی کار تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده دارند.
معاون وزیر با بیان اینکه همه ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به کار گیری بیش از ۲۰ هزار نفر نیرو در بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام می شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورد استفاده قرار می گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.
حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان ، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: ۷0 درصد همکاران دوره های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده اند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.
وی ادامه داد: ۵ کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.
حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین الملل و دفتر منطقه ای یونسکو به مدت ۶۵ ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره جهت تربیت معلم و مشاور و دوره های تربیت معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزار شده است.
وی تصریح کرد:آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی برای یادگیری مهارت های چندگانه در حال انجام است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درخصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸ کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تاکید بر مهارت های خود یاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ شده است.
وی گفت: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توانبخشی ویژه طبف اتیسم تدوین شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم در سال ۹۸ تدوین شده اشت.
وی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانش آموزان اتیسم است.
حسینی توانمندسازی والدین دانش آموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین ، اجرای برنامه آموزشی والدمحور به صورت آزمایشی در مدرسه ی پیامبر اعظم ( ص ) به صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن های مردم نهاد در سطح شهر تهران برگزار شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است.
حسینی با بیان اینکه مناسب سازی پودمان ها در ۲ رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶ رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه ایجاد شده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.
وی در پایان گفت: همکاری با وزارت بهدشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجام گرفته است و تاکنون ۴ سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزار شده است.
نظر دهید