در آیین پایانی مسابقات قرآنی و ورزشی دانشآموزان مدارس استثنایی سمنان؛
آیین پایانی رقابتهای ورزشی و مسابقات قرآن، عترت و نماز، یادبود ۶۰۰ شهید دانشآموز استان بههمت اداره آموزش و پرورش استثنایی سمنان ویژه کارکنان و دانشآموزان این مدارس
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش استان سمنان، آیین پایانی رقابتهای ورزشی و مسابقات قرآن، عترت و نماز، یادبود ۶۰۰ شهید دانشآموز استان بههمت اداره آموزش و پرورش استثنایی سمنان ویژه کارکنان و دانشآموزان این مدارس، عصر پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با هفته معلم با حضور، سیدجمال وزیری مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از اعضای شورای معاونان و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استان و قربانیان مدیر پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در تالار همایش استاد مطهری، برگزار و از برگزیدگان تجلیل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره سههزار شهید استان ولایتمدار سمنان، شهدای فرهنگی و دانشآموز، شهدای حریم و حرم بهویژه شهید استاد مطهری اظهار داشت: افتخار ما معلمان است که این ایام گرانقدر به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است و بیشک هر آنچه که امروز پای تختهسیاهها میایستیم، کارنامه عمل ما سفیدتر خواهد بود؛ چون ما معلمان هم میآموزیم و هم میآموزانیم و معلمی موفق است که در محضر شاگردش، تلمذ کند و امروز، مفهوم مدرسه تغییر کرده و یک سازمان آموزشدهنده صرف نیست؛ بلکه یک سازمان یادگیرنده، یک نهاد راهبردی و مکانی که در آن آینده، توسعه و بلوغ شخصیتی افراد جامعه، ساخته میشود و اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید به آموزش و پرورش در همه ابعاد وجودی آن توجه کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه جامعه فرهنگیان استان سمنان، انسانهای فرهیخته، نخبه، شایسته و پای کار تعلیم و تربیت هستند، یکی از ویژگیهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی را توسعه متوازن و عدالت آموزشی دانست و گفت: هرچند مدرسهداری به شکل غربی وارد کشور شده و هنوز هم لایهها و نمودهای آن در مدارس ما به چشم میخورد؛ ولی در نظام ایرانیاسلامی مقدستر از مفهوم مدرسه، مفهوم مکتبخانه است و در این مکتب، یک نوع نگاه توسعهای و عدالتمحور حاکم است و این برنامه و مسابقاتی که برگزار شده تجمیع آن در فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تهذیب، تحصیل و ورزش آمده است.
وزیری تأکید کرد: کار معلمان استثنایی بسیار سخت و پاداشش هم بیشتر و ارتباطشان با خدا هم بیشتر و درجه تقوا و ایمانشان هم بالاتر است؛ چون هر روز با دانشآموزانی کار میکنند که آیههای نور هستند و از دانشآموزان عادی بامحبتتر بوده و صفای قلب بیشتری داشته و معلمشان را بیشتر و از صدق دل، دوست دارند و به معنی واقعی، فضای آموزش استثنایی از سوی دانشآموزان، مخلص معلم و از سوی معلمی، معلم مخلص است و دعای آنها در زندگی معلمان تأثیر بهسزایی خواهد داشت و در عدالت آموزشی باید به تمام استعدادهای این دانشآموزان توجه کنیم.
وی افزود: دانشآموزان مدارس استثنایی ثابت کردند که هم در مسابقات قرآنی و هم در مسابقات پارالمپیک، سرآمدان جهان هستند و باید تلاش کنیم استعدادهای هریک از آنها را شکوفا کنیم که بیشک نقش والدین در تحقق این موضوع بسیار مهم است و معتقدیم خانواده دانا میتواند مدرسه توانا را بسازد و ایران قوی در گرو مدرسه قوی است که از خانواده قوی تشکیل میشود و اگر بخواهیم در بین هنرهای هفتگانه دنیا، هنر معلمی را فراهنر بدانیم کاملا درست است.
وزیری در پایان تصریح کرد: هدف ما این است که این دانشآموزان در کنار هم بتوانند زیست اجتماعی را تجربه کنند، روحیهشان بالا رود و نسبت به توانمندی یکدیگر آشنا شوند.
قربانیان مدیر پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز طی سخنانی با بیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) به جایگاه و نقش معلم در جامعه، اشاره و اظهار کرد: معلمانی که در مسیر انبیا قدم برمیدارند آگاه باشند و بدانند که نقش معلم چیست و در نظام آفرینش چه نقشی داشته و با کدام عرصه و حوزه کار دارد؟!
وی افزود: جنس کار انبیا و معلم یکسان است؛ چونکه معلم همان وظیفهای را انجام میدهد که اولیا انجام میدهند و آن چیزی نیست جز روشنگری و تاباندن نور به عرصههای تاریک و اینکه معلمان هم مثل انبیا آگاهیبخشی کرده و افراد را هدایت میکنند و به نوعی تجلی اسم هادی خداوند هستند و معلمانی که در عرصه آموزش و پرورش استثنایی فعالیت میکنند جایگاه ویژهای دارند؛ چون نهتنها معلمی میکنند بلکه مهر مادری و عاطفه پدری خود را به کودکان دارای نیازهای ویژه تقدیم میکنند.
مدیر پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه سخنانش ضمن تبریک فرارسیدن هفته معلم به تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت افزود: مسابقات قرآن، عترت و نماز، بستری را فراهم میکند تا دانشآموزان در مسیر قرآن حرکت کنند و انس و الفت بیشتری را با قرآن و اهل بیت علیهالسلام داشته باشند و همه تلاش ما در سازمان این است که بتوانیم با تمهید این برنامهها، زمینهای را فراهم کنیم که تمام استعدادها و توانمندیهای دانشآموزان، شناسایی شود و نسبت به پرورش و شکوفاسازی توانمندیها اقدام کنیم.
وی یادآور شد: دانشآموزان با نیازهای ویژه نهتنها در عرصههای ملی؛ بلکه در عرصههای بینالمللی خوش درخشیدند و بارها پرچم پرافتخار ایران را برافراشته کردند و سرود جمهوری اسلامی ایران را بهخاطر توانمندیها و اراده آنها در میادین بینالمللی چه در عرصههای ورزشی و چه در عرصههای فرهنگی، هنری و تربیتی، طنینانداز شد.
قربانیان در پایان سخنانش از تلاش یکایک همکاران اینحوزه برای ارتقای کیفیت و کمیت برگزاری مسابقات چه در سطح کشور چه در سطح استان، قدردانی و تصریح کرد: امیدوارم با اجرای این برنامهها، دانشآموزان بیش از پیش در مسیر قرآن، قدم بردارند و در زمینه رشد و تعالی آنها در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اقدامات شایستهای انجام شود.