تدوین راهنماهای ویژه ایمنی زلزله برای کودکان دارای معلولیت
در نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشگاه بینالمللی زلزله، بر تدوین راهنماهای ایمنی متناسب با طیف کامل معلولیتها و مناسبسازی فضاهای آموزشی تأکید شد. این همکاری با هدف ارتقای تابآوری کودکان دارای معلولیت در برابر زلزله، شامل برگزاری کارگاههای آموزشی و تدوین سه راهنمای تخصصی برای خانوادهها، مربیان و مسئولان است.
در نشست تخصصی همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی که با حضور نمایندگان نهادهای بینالمللی و سازمانهای مردمنهاد برگزار شد، راهبردهای ارتقای ایمنی و تابآوری کودکان دارای معلولیت در برابر زلزله مورد بررسی قرار گرفت. خانم دکتر فرهبد، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در این نشست بر لزوم توجه به تفاوتهای میان کودکان آموزشپذیر و غیرآموزشپذیر در تدوین راهنماهای ایمنی تأکید کرد و خواستار ارائه پیشنهادات پژوهشگاه برای مناسبسازی فضاهای آموزشی به سازمان نوسازی مدارس شد. وی همچنین درخواست اختصاص سهمیه برای شرکت جمعی از همکاران آموزش و پرورش استثنایی در کارگاههای آموزشی، را مطرح نمود.
از سوی دیگر دکتر امینی، رئیس پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی، با اشاره به اجرای برنامههای مشترک با یونیسف و یونسکو از سال ۱۴۰۰، بر نبود اقدام جامع جهانی برای ایمنی این کودکان در برابر زلزله تأکید نمود. وی از تدوین راهنماهای ویژه برای هر گروه از معلولیتها خبر داد و محورهای فعالیتهای انجام شده شامل مطالعه و طراحی فضاهای مناسب، تعیین محلهای امن شهری، طراحی فرآیند تخلیه اضطراری و تهیه کیف ایمنی را تشریح کرد.
از مهمترین دستاوردهای این همکاری میتوان به تدوین سه راهنمای اصلی برای خانوادهها، مربیان و مسئولان، برگزاری اولین مانور زلزله در مدارس کودکان دارای معلولیت و برنامهریزی برای برگزاری کارگاه ملی با حضور ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکتکننده اشاره کرد. این نشست با حضور نمایندگان یونیسف، یونسکو، سازمان بهزیستی، کانون ناشنوایان، مؤسسه دوست اتیسم، مؤسسه حمایت از بیماران چشمی آرپی، انجمن آسیب نخاعی تهران، سازمان هلال احمر و تشکلهای مردمنهاد فعال در حوزه معلولیت برگزار شد.
نظر دهید