معاون سازمان آموزشوپرورش استثنایی خبر داد:
تدوین دستورالعمل تشخیص، مداخله، آموزش و توانبخشی ویژه کودکان، نوآموزان و دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم
اسماعیل برقی معاون برنامهریزی آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی که در مرکز آموزشی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، از تدوین دستورالعمل تشخیص، مداخله، آموزش و توانبخشی ویژه کودکان، نوآموزان و دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اسماعیل برقی معاون برنامهریزی آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در این گردهمایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که تحول در آموزش و پروش یک کار بنیادی است، گفت:تغییرات در آموزش و پرورش باید در راستای تحول، تدریجی و عملیاتی باشد.
وی به سند انتظار رئیس محترم جمهور از وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فعالسازی ظرفیتهای مردمی، مدیریت تعارض منافع و تامین پایدار منابع مالی از جمله پیش فرضهای برنامه عملیاتی سند انتظار لست.
وی به اقدامات اولویتدار در این زمینه اشاره کرد و گفت: جذب معلمان با کیفیت و تنوع شیوههای جذب، بازطراحی برنامههای درسی با رویکرد شایستگی محور، توسعه مدارس هیئت امنایی، نظارت، سنجش و ارزشیابی، کیفیت بخشی به فعالیتهای پرورشی در تحقق تربیت چندساحتی و افزایش اختیار خانواده در مدیریت اعتبارات تعلیم و تربیت در راستای عدالت تربیتی از جمله این اقدامات است.
معاون سازمان با اشاره به آمار دانشآموزی گفت: در حال حاضر ۸۲ هزار و ۷۵۴ دانشآموز بانیازهای ویژه در مدارس خاص و تعداد ۲۲ هزار و ۵۶۵ دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس تلفیقیفراگیر در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی باید از ترک تحصیل همه دانشآموزان در همه دورهها جلوگیری کند، گفت: آیین نامه جدیدی برای تصویب «گروه دانش آموزان با سایر آسیب سلامت» در حال تدوین است و با سازمان سمپاد هم برای ۷۳ دانشآموز بانیازهای ویژه استعدادهای درخشان در حال همکاری هستیم.
وی گفت: دستورالعمل ثبتنام دانشآموزان بانیازهای ویژه به زودی به استانها ابلاغ میشود و با استانها در زمینه کد کلاس و مدرسه ضمیمه همراهی خواهد شد تا دانشآموزی از تحصیل باز نماند.
وی با بیان این که توسعه پوشش تحصیلی با اولویت مناطق محروم و دوره پیش دبستان در حال برنامهریزی است، گفت: شیوهنامه جایدهی دانش آموزان کمتوان ذهنی در مناطق صعب العبور و دستورالعمل مدارس شبانه روزی در حال تدوین است و به زودی به استانها ارسال خواهد شد.
برقی با اشاره به اهمیت پروژه مهر گفت: آییننامه توسعه سنواتی، ساماندهی نیروی انسانی و همچنین انتصاب مدیران مدارس بازنگری شده است و به زودی به استانها ارسال خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحث مقولهبندی گروههای مختلف معلولیت برای سامانه سنجش و سیدا صورت گرفته است، گفت: همچنین بازنگری برنامه درسی و کتابهای دوره پیش دبستانی در حال انجام است و ۸۰ درصد کتابهای بریل چاپ شده است.
معاون سازمان در خصوص بحث تقویت دوره پیشحرفهای و کاردانش خاص دانش آموزان استثنایی گفت:
آمایش سرزمینی مدارس پیشحرفهای و کاردانش خاص دانشآموزان استثنایی در حال انجام است و با توجه به این آمایش رشتههای جدید تاسیس خواهند شد و کارگاهها مجهز خواهند شد.
وی افزود: در حال حاضر سه رشته پرورش گیاهان دارویی، موسیقی و مهارت خدمات اداری در حال نهایی سازی در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش است و همچنین با سازمان فنی و حرفهای در این زمینه تفاهمنامه منعقد شده است.
معاون سازمان در ادامه به فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه هایی با معاونت پرورشی، بنیاد شهید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد شده است و در حال برنامهریزی برای مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی با مشارکت ۳ هزار دانشآموز در تابستان هستیم.
وی افزود: سال گذشته ۷۰ اتاق تربیتبدنی تجهیز شده اند و برای تجهیز کتابخانههای مدارس و کلاس درس اعتباراتی دیده شده است.
وی در خصوص جشنوارههای برگزار شده در آموزش و پرورش استثنایی گفت:جشنواره الگوهای برتر یاددهی_یادگیری، جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی و جشنواره آیده و تجربیات برتر از جمله جشنوارههای برگزار شده است.
برقی با بیان اینکه یکی از برنامههای اساسی وزارت آموزش و پرورش جذب آموزگار ابتدایی و استثنایی است و روز گذشته نتایج آزمون استخدامی اعلام شد، گفت: آموزش و پرورش برای نخستین بار شیوه مصاحبه آزمون استخدامی را تغییر داده است و کانونهای ارزیابی با مدل خاصی توانمندی افراد را برای حرفه معلمی ارزیابی میکنند.
وی در پایان افزود: همچنین برای برگزاری دورههای مهارتآموزی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی در زمینه تدوین سرفصل دوره آموزشی و تامین مدرسان با دانشگاه فرهنگیان هماهنگیهای لازم انجام شده است.
نظر دهید