برگزاری میزگفتگوی تخصصی جهت کاربست یافته ها و ارائه نتایج طرح پژوهشی با عنوان "تولید محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان با کم توانی ذهنی"
میز گفت و گوی تخصصی جهت کاربست یافته ها و ارائه نتایج طرح پژوهشی با عنوان"تولید محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان با کم توانی ذهنی با ارائه مجری طرح؛ آقای علی کاشی دکتری رفتار حرکتی و دانشیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش معاونت آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ علی کاشی ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پژوهش،به تشریح بیان مسئله، ضرورت توسعه برنامه های تمرینی و ورزشی در افراد با کم توانی ذهنی، هدف کلی، اهداف اختصاصی، روش اجرای تحقیق و کمیت آن پرداخت و در ادامه در خصوص یافته ها و نتایج این طرح پژوهشی نکاتی را ارائه نمود.
ایشان هدف کلی تحقیق را تولید محتوای علمی برای تدوین برنامه درسی دانش آموزان با کم توانی ذهنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان نمود و در ادامه در خصوص هر یک از هدف های اختصاصی:
1- اهداف کلی و جزئی درس تربیت بدنی
2- روش های ارزشیابی درس تربیت بدنی
3- مواد آموزشی، فضای ورزشی مورد نیاز، ابزار و وسایل ورزشی درس تربیت بدنی
4- ویژگی های معلم تربیت بدنی
5- بهترین روش های تدریس و برخورد در کلاس تربیت بدنی
6- اصول و مبانی تمرین در دانش آموزان با کم توانی ذهنی و شیوه های نوین تمرینی
7- راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت بدنی و تندرستی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تفصیل به صحبت و ارائه نتایج پرداخت.
کاشی در پایان ضمن تشکر از دکتر طریفی حسینی رئیس سازمان و دکتر برقی معاون آموزشی و توانبخشی خواستار نشر این طرح به وسیله تولید کتاب و برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان تربیت بدنی مدارس آموزش و پرورش استثنایی شد.
در ادامه این جلسه، معاون آموزشی و توانبخشی سازمان گفت: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهش به عنوان مبنای برنامه ریزی ها و کار قرار دارد و معتقدیم که هر فعالیت یا برنامه های که انجام میشود، اگر پشتوانه پژوهشی نداشته باشد اثربخشی و کارایی لازم را نخواهد داشت. ایشان رویکرد سازمان را درتدوین هر یک از برنامه ها و فعالیت ها، داشتن پیوست پژوهشی عنوان نمود.
برقی با اشاره به کسب رتبه سوم کمیته پژوهشی برتر حوزه ستادی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 بیان نمود: مشارکت علمی نقش بسیار زیادی در رسیدن به اهداف و برنامه های سازمان داشته و امیدواریم این فعالیت ها گسترش پیدا کند تا بتوانیم با جذب مشارکت بخش های مختلف علمی، پژوهش های متعددی در این حوزه تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، انجام دهیم.
برقی، در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر اهمیت فعالیت های ورزشی برای کودکان استثنایی از اقدامات، فعالیت ها و برنامه های متعددی سازمان از قبیل: کیفیت بخشی به فعالیت های تربیت بدنی، تدوین محتوای درس تربیت بدنی، راهنمای آموزش درس تربیت بدنی، نهضت آموزش معلمان تربیت بدنی در مدارس پذیرا، ایجاد و راه اندازی کانون های تربیتی و ورزشی، ایجاد و توسعه رشته های ورزشی جدید و همچنین استاندارد سازی و توسعه فضاها و تجهیزات ورزشی و تربیت بدنی اشاره و بر ضرورت نظام آموزش نیروی انسانی در همه بخش ها از جمله بخش تربیت بدنی از طرق مختلف تاکید نمود.
لازم به ذکر است سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای تولید علم و ارائه راهکارهای اجرایی برای حل مسائل تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه، تحقیق و پژوهش در خصوص سه طرح پژوهشی را با همکاری پژوهشگاه مطالعات تربیت بدنی و علوم ورزشی در دستور کار خود قرار داده است.
لازم به ذکر است این نشست تخصصی به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد و جمعی از کارکنان آموزش و پرورش استثنایی و سایر علاقمندان، در آن حضور داشتند.
نظر دهید