• انتشار: 1401/09/06 - 07:24
  • تعداد بازدید: 323
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
تقویت ادراک شنیداری، دیداری،جهت گیری فضایی و توسعه توانایی های بصری

آئین افتتاح و بهره برداری اتاق چند حسی نابینایان در هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم شهر

برقی معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آئین افتتاح و بهره برداری اتاق چند حسی نابینایان ضمن تشکر از اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران و همکاران هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم شهر در ایجاد این فضا به لزوم برنامه ریزی مناسب با توجه به نیاز هر دانش آموز در استفاده از این فضا تاکید کردند. سید سروش ساداتی جمالی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران اظهار کرد: در همین راستا با جذب ۲ میلیارد ریال اعتبار از منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مطابق با دستورالعمل اختصاصی سازمان، کارگروه ویژه آموزشی - توانبخشی با هدف هم‌اندیشی، جانمایی، اجرا و نظارت تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، افتتاح و بهره برداری اتاق چند حسی نابینایان توسط برقی معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به همراهی ساداتی جمالی رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، قربانی رییس ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش و مشاور مدیر کل، رشنو مدیر حسی حرکتی سازمان، نگهبان کارشناس آموزش نابینایان سازمان، باقریان سرپرست آموزش و پرورش قائم شهر، خورشیدیان کارشناس مسئول آموزش و برزگر کارشناس نابینایان استان صورت پذیرفت.

برقی در آئین افتتاح و بهره برداری اتاق چند حسی نابینایان ضمن تشکر از اداره آموزش و پرورش  استثنایی استان مازندران و همکاران هنرستان حاج ناصر مهدوی قائم شهر در ایجاد این فضا به لزوم برنامه ریزی  مناسب با توجه به نیاز هر دانش آموز در استفاده از این فضا تاکید کردند.
برقی با برشمردن ویژگی های اتاق چند حسی، بیان داشتند:  فضا یا اتاق چند حسی به فضایی گفته می شود که در زمینه ادراک شنیداری و دیداری ( کارکرد توجه دیداری ، حافظه دیداری ، ادراک عمق دیداری و حسی ، هماهنگی چشم و دست و چشم وپا، کنترل و دریافت حواس از محیط ) خدماتی را ارائه می دهد.
برای کودکان دارای مشکلات هوشی ، دیداری، رشدی و اختلالات و توجه و تمرکز و.. می تواند بسبار کاربردی باشد.

یادآور شدند: هدف از ایجاد سالن چند حسی بهبود تعادل، حرکت و جهت‌گیری فضایی، توسعه توانایی‌های بصری، توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت و رفع مشکلات رفتاری دانش آموزان آسیب‌دیده بینایی است.

برقی با اشاره به عنایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشتند : دستور العمل ایجاد فضای چند حسی برای افزایش قدرت درک دانش آموزان آسیب دیده بینایی از خود و محیط اطراف ، از سازمان ارسال گردید و همچنین  مبلغ دومیلیارد ریال به این پروژه در پنج استان تخصیص داده شد، استان مازندران یکی از این استانها می باشد.

ساداتی جمالی با اشاره به ویژگی های هنرستان حاج ناصر مهدوی اظهار کرد: این مجتمع تمامی دوره های تحصیلی از پیش دبستانی تا متوسطه را پوشش می دهد و  با داشتن خوابگاه شبانه روزی می تواند به دانش آموزان مناطق مختلف خدمات ارائه نماید.

وی اظهار کرد: در همین راستا با جذب ۲ میلیارد ریال اعتبار از منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مطابق با دستورالعمل اختصاصی سازمان، کارگروه ویژه آموزشی - توانبخشی با هدف هم‌اندیشی، جانمایی، اجرا و نظارت تشکیل شده است.

ساداتی تاکید کرد: اتاق‌های چند حسی در درمان کودکان بیش فعال، رفع اضطراب کودکان، درمان طیف اتیسم و کودکان دچار اختلال یکپارچگی حسی و رفع مشکلات ویژه یادگیری کاربرد دارند.

جمالی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر تعداد نوآموز و دانش‌آموز آسیب دیده بینایی در هنرستان حاج ناصر مهدوی و  دانش آموز کم بینا و نابینا با رویکرد تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی این شهرستان با احتساب  ۳۸ نفر مشغول به تحصیل هستند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران یادآور شد: ۲۰۲ دانش آموز نابینا و کم‌بینا در مدارس استان تحصیل می‌کنند که ۱۶۰ نفر از آنها در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل هستند.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت آموزش پرورش و تربیت بدنی
  • کد خبر : 6524
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید