«اقتضایی» و «شخصیسازی» بودن برنامههای درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه به عنوان محور اصلی طراحی برنامه درسی
نخستین جلسه دوره آموزشی تدوین برنامه درسی، با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و کارشناسان معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد. در این نشست، بر «اقتضایی» و «شخصیسازی» بودن برنامههای درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه به عنوان محور اصلی طراحی تأکید شد.
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، مژگان فرهبد؛ معاون آموزشی، پرورشی وتربیت بدنی، ضمن تاکید بر ضرورت توانمندسازی و استفاده از تجربیات کارشناسان در تدوین برنامه درسی، گفت: دوره آموزشی «تدوین برنامه درسی» برای همکاران این معاونت، با هدف بازنگری و تدوین برنامه درسی، متناسب با ویژگیها و نیازهای دانشآموزان استثنایی، برگزار می شود.
در نخستین جلسه، امانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تمایز برنامه درسی دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نیازهای ویژه، اظهار داشت: "محور اصلی طراحی برنامه درسی، یک طرح آموزشی نیمهآماده است که در کلاس درس تکمیل میشود. وجه تمایز برنامه درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه، اقتضایی بودن آن است که باید سرلوحه تولیدات قرار گیرد."
وی افزود: شخصیسازی شدن برنامه درسی، بیشترین کمک را به معلم در راستای انتقال مفاهیم به دانشآموز میکند. اگر این امر به درستی انجام شود، مانند لباسی است که در قالب تن دانشآموز قرار میگیرد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: علاوه بر مهربان بودن، اصل کار معلم باید در چارچوبی نظاممند و مبتنی بر عمل حرفهای باشد. هر عاملی که مانع اقتضایی بودن برنامه درسی این دانشآموزان شود، باید حذف گردد و هدف نهایی، رساندن آنان به شایستگی و استقلال است. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: مدرسه یک موقعیت یادگیری رشددهنده است؛ به طوری که دانشآموز با یک توانمندی وارد آن میشود و با توانمندیهای عملکردی و کاربردی، خارج میشود.
لازم به ذکر است دوره آموزشی مذکور تا نهم شهریور ادامه خواهد داشت و اساتید حوزه برنامه ریزی درسی، به عنوان مدرس حضور خواهند داشت.
نظر دهید