برگزاری نشست علمی ـ آموزشی با موضوع آموزش مجازی برای دانشآموزان استثنایی
به منظور توانمندسازی روسای گروه و کارشناسان معاونت آموزشی، پرورشی وتربیت بدنی، نشست علمی ـ آموزشی با موضوع «آموزش مجازی برای دانشآموزان استثنایی» با حضور رحیم مرادی استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک و مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، رحیم مرادی در این نشست با بیان اینکه آموزش از راه دور فرآیندی است که در آن یادگیرنده و معلم از نظر مکانی وگاهی زمانی از یکدیگر جدا هستند و از طریق ابزارهای واسطه ارتباط برقرار میکنند، افزود: این روش یادگیری به صورت فردی، مستقل و متکی به فراگیر است.
وی تصریح کرد: در این شکل از نظام آموزشی کلیه برنامهها و فعالیتها توسط نظام آموزشی و با کمک رسانههای آموزشی از راه دور به یادگیرنده ارائه میگردد. همچنین در این نوع آموزش، یادگیرندگان از طریق سازماندهی، هدایت معلم و نظام آموزشی به یادگیری میپردازند.
مرادی در ادامه به چهار نسل تکنولوژی آموزشی اشاره کرد و گفت: در نسل اول مهمترین تکنولوژی که به کار میرفت، کتابهای درسی و جزوههای راهنمای مربوط به هر دوره بود، البته اینگونه مواد چاپی تنها به متون و کتابهای مرجع ختم نمیشود، بلکه این مواد به طور دقیقی طراحی شده و به نحو هدفمندی توسط گروهی از متخصصان زبده و ماهر تولید میشود.
مشاور سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: نسل دوم تکنولوژی آموزشی در دورهای شکل گرفت که تکنولوژیهای جدیدتر یعنی رسانههای رادیو و تلویزیون به وجود آمد و نظریه یادگیری شناختی با استقبال روز افزونی مواجه شده بود.
مرادی در خصوص نسل سوم تکنولوژی آموزشی گفت: نسل سوم مزیتی همچون امکان برقراری تعاملات انسانی همزمان و ناهمزمان که به وسیله مجموعهای از تکنولوژی های ارتباطات از راه دور، به ویژه همایشهای صوتی و تصویری و رایانهای فراهم شده است.
وی گفت: نظریه ساختن گرایانه نسل سوم، نظامهای آموزشی از راه دور را با هدف خلق فرصتهایی برای دانشجویان در جهت ایجاد و بازسازی دانش، به عنوان افرادی مستقل و چه به عنوان اعضای گروههای یادگیری مورد پذیرش قرار داده است.
استادیار تکنولوژی آموزشی با اشاره به نسل چهام گفت: شماری از متخصصان عقیده دارند که نسل چهارمی نیز ظهور پیدا کرده است که توانسته سه ویژگی عمده و اولیه شبکه، یعنی بازیابی حجم گستردهای از اطلاعات محتوایی، ظرفیت تعاملی ارتباط مبتنی بر رایانه و قدرت پردازشگری مربوط به پردازشگرهای محلی را از طریق نرم افزار برنامه نویسی با یکدیگر تلفیق نماید.
وی افزود: در این رویکرد مواد چندرسانهای در فرمت های الکترونیکی تولید و از طریق رایانه برای گروه کثیری از افراد ارسال می شود. همچنین علاوه بر این امکان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی و کتابخانههای الکترونیکی زمینه را برای تعاملات معلم و یادگیرنده از طریق پست الکترونیکی، کنفرانسهای رایانهای و تابلوهای اعلانات فراهم میسازد.
مشاور سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان از تدوین شیونامه آموزش مجازی دانشآموزان استثنایی خبر داد و گفت: هدف از این تدوین این شیوه نامه ایجاد یک اکوسیستم آموزشی پایدار و فراگیر است که ضمن تضمین دسترسی مستمر به آموزش با کیفیت به افزایش استقلال، خودتنظیمی و تاب آوری در دانشآموزان استثنایی کمک میکند.
نظر دهید