برگزاری کارگروه تخصصی گروه دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم
کارگروه تخصصی سازمان آموزش و پرورش در حوزه دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم با حضور صاحبنظران و کارشناسان تشکیل و اولین جلسه آن به صورت حضوری در اتاق شورای سازمان برگزار شد.
اسماعیل برقی معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه کارگروه تخصصی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم با اشاره به ضرورت طراحی مدل مفهومی غربالگری، تشخیص، مداخله، ارزیابی، جایدهی، آموزش و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم گفت: عدالت تربیتی سطوح مختلفی دارد که یکی از جلوه های آن توجه جدی و به رسمیت شناختن حق تربیت همه دانش آموزان است. هر کودکی با هر ویژگی که دارد باید خدمات آموزشی و توان بخشی مناسب را دریافت نماید.
معاون سازمان با اشاره به آمار دانشآموزی گفت: حدود 3660 دانش آموز با اختلال طیف اتیسم مشغول به تحصیل می باشند که باید برای این گروه اقدامات جدی تری را در نظر بگیریم اقدامات سازمان تا کنون برای این گروه لازم بوده است ولی کافی نبوده، جذب، نگهداشت معلمان متخصص و با انگیزه، بازطراحی برنامههای درسی براساس مدل مفهومی غربالگری، ابزارهای تشخیص، این مداخله، جایدهی، آموزش و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم همگی مواردی است که باید بیشتری به آن پرداخته شود.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی خود را مکلف می داند برای این گروه از دانش آموزان از بدو تشخیص تا پایان دوره متوسطه دوم برنامه ریزی کرده و آموزش های کاربردی طراحی نماید. در طراحی مدل مذکور لازم است به غربالگری و تشخیص، مداخله به هنگام، جایدهی مناسب، تجهیزات اتاق های چندحسی و وسایل کمک آموزشی، استانداردسازی فضای فیزیکی مدارس، آموزش والدین، آموزش و توانمندسازی معلمان، توسعه رشته، برنامه درسی و محتوای آموزشی مناسب با توجه به ویژگی های پیچیده این گروه توجه شود.
در این جلسه مقرر شد دوره دانش افزایی و توانمندسازی معلمان دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم با سرفصل هایی کاملا کاربردی که اعضای گروه با همفکری متخصصان اعلام میکنند در شهریورماه برگزار شود. و مدل مفهومی پس از طراحی و تدوین به عنوان مبنای کار در این حوزه در نظر گرفته خواهد شد.
نظر دهید