• انتشار: 1401/09/19 - 10:16
  • تعداد بازدید: 324
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ایجاد اتاق های تربیت بدنی به عنوان یکی از برنامه های تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شتاب گرفت

نشست تخصصی به منظور ایجاد و توسعه اتاق های درس تربیت بدنی با حضور معاونین ادارات استثنایی، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی استان و مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس مجری طرح به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

به گزارش معاونت آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی،نشست تخصصی توسعه اتاق­ های درس تربیت بدنی، با حضور معاونین، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان­ ها و مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس مجری طرح به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

معاون برنامه ­ریزی آموزشی و توان­بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تربیت بدنی را عامل اساسی و موثر در توسعه فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانسته و اهمیت آن را از منظرهای اجتماعی، آموزشی و فردی در آموزش و پرورش استثنایی بیان نمود. ایشان از منظر اجتماعی تربیت بدنی را امری زیربنایی و عامل اساسی در توسعه فردی و اجتماعی دانست از منظر آموزشی تربیت بدنی را به عنوان مکمل آموزش و نوعی توان­بخشی برای دانش ­آموزان استثنایی برشمرد.

وی افزود: فعالیت­ های بدنی، ابزاری برای رشد و پرورش انسان ­ها در جهت دستیابی به ابعادی از حیات طیبه است و با ورزش، دانش­ آموزان درک درستی از ظرفیت­ ها، نیازها، ویژگی­ ها و توانایی های خود بدست آورده و حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خودباوری و خوداتکایی در آنان تقویت می­شود که در مورد کودکان استثنایی علاوه بر موارد فوق توسعه و بهبود مهارت­ های ادراکی – حرکتی و پایه، یکپارچگی حسی – حرکتی و ارتقاء سواد حرکتی را از دیگر ضرورت­ های اهمیت تربیت بدنی برشمرند.

برقی در ادامه گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از ساحت­ ها­ی شش­گانه «تربیت بدنی و زیستی» می­باشد که نقش اساسی در تحقق سایر ساحت­ ها داشته و همچنین در برنامه درس ملی نیز یکی از حوزه های یازده گانه یادگیری، حوزه" تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی" می­باشد.

ایشان افزود: با توجه به موارد فوق و اهمیت آن، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در حوزه تربیت بدنی اقدامات، فعالیت ­ها و برنامه ­های متعددی از قبیل: کیفیت بخشی به فعالیت­ های تربیت بدنی، تدوین محتوای درس تربیت بدنی، راهنمای آموزش درس تربیت بدنی، نهضت آموزش معلمان تربیت بدنی در مدارس پذیرا، ایجاد و راه اندازی کانون ­ها­ی تربیتی و ورزشی، ایجاد و توسعه رشته­ های ورزشی جدید و همچنین استانداردسازی و توسعه فضاها و تجهیزات ورزشی و تربیت بدنی را مد نظر داشته و اجرا خواهد کرد. 

برقی ضمن تشکر از زحمات کارشناسان و معلمان و مربیان تربیت بدنی گفت: اتاق­ های تربیت بدنی به عنوان یکی از برنامه­ های توسعه ه­ای و تحولی در سازمان مطرح است که درسال 99 ( 13 اتاق در 5 استان) سال 1400 (22 اتاق در 15 استان) تجهیز شده و در سال 1401 (36 اتاق در 22 استان) ایجاد و تجهیز می­شود.

در ادامه جلسه، مدیر پرورشی و تربیت­ بدنی سازمان ضمن اشاره به نحوۀ انتخاب استان ­ها و مدارس، برگزاری جلسه ­هماهنگی با کارشناسان ذی­ربط و مدیران مدارس مجری، طراحی مناسب با توجّه به رده سنی و گروه معلولیت دانش آموزان، آماده سازی و ایمن سازی فضا شامل: نصب کفپوش، دیوارکوب، پوشش رادیاتورها، درب و پنجره ها را به عنوان گام­ های اصلی جهت طراحی، ایجاد، تجهیز و بهره ­برداری اتاق ­های درس تربیت بدنی بر شمرد.

قربانیان پیشنهاداتی نیز در راستای اجرای بهتر برنامه ارائه نمود و از معاونین و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی خواست تا ضمن نظارت بر حسن انجام کار، درخصوص ایمن سازی فضا و تجهیزات اتاق درس تربیت بدنی برنامه ­ریزی نمایند.

در بخش بعدی این جلسه آقای دکتر حاجی­زاده، مشاور دفتر تربیت بدنی و فعالیت­ های ورزشی وزارت آموزش و پرورش مسائل فنّی مورد نیاز در ایجاد و توسعۀ این اتاق ­ها را ارائه نمود. وی گفت: امید است با اجرای این برنامه، دانش ­آموزان استثنایی در فضایی آرام، مجهّز، ایمن و با نشاط ­به فعالیت ­های ورزشی بپردازند.

لازم به ذکر است که در آذرماه سال جاری، به منظور اجرای "برنامه ایجاد و راه اندازی اتاق­ های درس تربیت بدنی" اعتباری به میزان مبلغ 30/150/000/000 ریال به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان­ ها ابلاغ شده است.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 6552
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید