گسترش همکاریهای فرهنگی میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر تقویت تعاملات دو جانبه، تولید محتواهای آموزشی و فرهنگی ویژه کودکان دارای نیازهای ویژه و اجرای برنامههای مشترک در حوزه مهارتهای زندگی تأکید شد.
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی وتربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، جلسه مشترک این سازمان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. در ابتدای جلسه، قربانیان؛ مدیر پرورشی و تربیت بدنی، گزارشی از فعالیتهای مشترک میان سازمان و کانون را ارائه نمود. در ادامه، فرهبد؛ معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهمنامه همکاری، بر ظرفیتهای گسترده کانون در تولید محتواهای فرهنگی و آموزشی تأکید کرد و پیشنهاد تولید بازیهای آموزشی در حوزه مهارتهای زندگی، بهویژه برای کودکان کمتوان ذهنی، و استفاده از کتابهای داستانی با محوریت احترام به والدین و ترویج فرهنگ احترام متقابل را ارائه نمود. سپس معدنی؛ مدیرکل آفرینشهای فرهنگی گزارشی از اجرای پویش «سفر کتاب» ارائه نمود و هدف از اجرای آن را ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد تعامل میان مدارس و مراکز کانون عنوان کرد.
معدنی افزود: تاکنون شش مرکز فراگیر در شهر تهران فعالیت خود را آغاز کردهاند و با توجه به بازخورد مثبت این طرح، اجرای آن در سایر استانها از جمله خراسان نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین به پویش «کتابی که دوستش دارم» اشاره شد که با مشارکت خانوادهها و اجرای قصهگویی با زبان اشاره در جشنواره بینالمللی برگزار میشود. در ادامه جلسه، مجموعه کتاب «حال خوش زندگی» شامل هشت جلد برای کودکان معرفی شد که قابلیت مناسبسازی برای استفاده کودکان دارای نیازهای ویژه را دارد. از دیگر پیشنهادهای مطرحشده میتوان به تلفیق قصهگویی با بازیهای حرکتی، تدوین کتاب کار مهارتهای زندگی متناسب با انواع معلولیتها، تشکیل کارگروه تخصصی تدوین طرح درسهای مناسبسازیشده، طراحی عروسکهای ویژه برای تقویت همدلی در میان کودکان و اختصاص بخشی از جشنواره پویانمایی به تولیدات فرهنگی مرتبط با کودکان دارای نیازهای ویژه، اشاره کرد.
نظر دهید