ابلاغ شیوه نامه چارچوب و ضوابط نحوه تنظیم برنامه هفتگی مدارس استثنایی در سال تحصیلی 1403-1402
به گزارش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی، برقی معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه به منظور انسجام بخشی به برنامه هفتگی مدارس و اهمیت موضوع برنامه درسی دانش آموزان استثنایی شیوه نامه «چارچوب و ضوابط نحوه تنظیم برنامه هفتگی مدارس استثنایی» در چهار بخش تدوین شده است، گفت: در بخش اول به کلیات و ضوابط تنظیم برنامه هفتگی مدارس استثنایی و در بخش دوم به نحوه تنظیم برنامه هفتگی دوره های پیش دبستان و ابتدایی نوآموزان و دانش آموزان استثنایی با کمتوانی ذهنی، چندمعلولیتی با کمتوانی ذهنی و با هوشبهرعادی، اختلال طیف اتیسم با کمتوانی ذهنی و با هوشبهرعادی، با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، با معلولیت جسمی- حرکتی اشاره شده است.
برقی در خصوص بخش سوم و چهارم این شیوه نامه گفت: در بخش سوم نحوه تنظیم برنامه هفتگی دورههای اول متوسطه پیش حرفهای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه در گروهها و رشته های مختلف آمده و در بخش چهارم نحوه تنظیم برنامه هفتگی دوره های اول و دوم متوسطه دانش آموزان استثنایی با هوشبهرعادی ارائه شده است.
وی با بیان این که دانش آموزان با نیازهای ویژه و با هوشبهرعادی از برنامه درسی و نظام آموزشی عادی استفاده مینمایند، گفت: میزان ساعات تدریس این گروه از دانشآموزان مطابق با چارچوب و ضوابط دانشآموزان عادی میباشد، اما بنابر اهمیت و ضرورت آموزش برخی از دروس تخصصی (نظیر جهتیابی و حرکت، بریلآموزی و زبانآموزی و...) بر حسب نیاز و ضرورت تغییراتی در جدول برنامه درسی این گروه از دانشآموزان لحاظ شده است.
ایشان اظهار داشتند: با توجه به ویژگی ها و نیاز دانش آموزان با کم توانی ذهنی، از دوره پیش دبستان، ابتدایی، اول متوسطه پیش حرفهای و دوم متوسطه کاردانش خاص با توجه به محتوای آموزشی این گروه از دانش آموزان، جدول برنامه هفتگی تدوین شده است.
نظر دهید